Průmysl 4.0 – chytrý slogan, ale také obsah
Digitální revoluce v praxi (nejen) na stánku Česko-německé obchodní a průmyslové komory. Hlavním tématem letošního MSV je průmysl 4.0. Je mu věnován celý pavilon A1, který nabízí přehlídku současného vývoje a nejnovějších trendů takzvané čtvrté průmyslové revoluce. Zastoupena je zde na stánku č. 14 i Česko-německá obchodní a průmyslová komora (ČNOPK) společně s partnery roku „Průmysl 4.0 – rEvoluce probíhá“, firmami Bosch Rexroth, ROI Management Consulting, Schunk a Siemens.
ČNOPK vytvořila společně s partnery mezioborovou diskuzní platformu, jejímž cílem je hledat odpovědi na klíčové otázky Průmyslu 4.0 a aktivně podporovat jeho realizaci v ČR. Digitalizace mění již teď průmyslovou výrobu ve všech odvětvích. „Digitalizace je velké téma tady na veletrhu, takže si myslím, že vaše komora přišla ve správnou dobu se správnou věcí. A my jako průmyslová země potřebujeme technologickou modernizaci,“ řekl premiér Bohuslav Sobotka při návštěvě stánku ČNOPK. Budou se s ní muset vyrovnat velké i malé a střední podniky, budou-li chtít zůstat konkurenceschopné. Pro naše hospodářství je to velká výzva.
„Ve společnosti Schunk vnímáme dramatické změny, které se v posledních letech udály v průmyslu. Nejde jen o technologický pokrok samotný, ale i o nové přístupy k práci s informacemi, procesy a zdroji,“ uvedl Marcel Páter, obchodní ředitel Schunk Praha, a dodává: „Nejdůležitější však je, jakým způsobem lze tento systém efektivně řídit. Průmysl 4.0 pro nás představuje výzvu i příležitost, abychom udrželi hi-tech výrobu v našem regionu a dále nabízeli inovativní řešení zákazníkům.“
„Bosch Rexroth se řadí ke společnostem, které se touto tématikou od jejího počátku velmi vážně zabývá a jež úspěšně realizovala projekty jak ve výrobních závodech koncernu Bosch, tak i u externích zákazníků na trhu v Německu. Účast na letošním veletrhu zaměřila společnost Bosch Rexroth zejména v duchu prezentace svých možností a schopností dalšího rozvoje aktivit Průmyslu 4.0 v prostředí České republiky,“ říká Dětřich Robenek, generální ředitel Bosch Rexroth v ČR.
Siemens prezentuje nejnovější, celosvětově úspěšnou, interaktivní aplikaci „360° výlet za digitalizací“ s pomocí takzvaného SmartTable. „Zajímavým způsobem, pomocí skleněných kamenů, které exponát ovládají, předvádíme, jak Siemens reaguje na současné požadavky – jak vyrábět rychleji, pružněji a levněji pomocí integrovaného inženýrství a s použitím řešení Digitální továrny. Návštěvníci si mohou vyzkoušet plánování výroby přímo v konkrétním průmyslovém prostředí díky 3D virtuální aplikaci,“ uvádí Wolfgang Weissler, ředitel divize Digital Factory & Process Industries and Drives Siemens v ČR.
Zvýšení efektivity firem díky využívání nejnovějších technologií je také jedním z cílů společnosti ROI Management Consulting. „Naším úkolem je zprostředkovat zákazníkům nové technologie Průmyslu 4.0, ať už v naší Lean Fabrice, kterou prezentujeme zde na veletrhu, nebo v pilotních projektech, v nichž se zabýváme novými obchodními modely internetu věcí,“ prohlásil Robert Beňačka, který vede českou pobočku.
Chcete-li vidět, jak vypadá Průmysl 4.0 v praxi, přijďte se podívat na stánek ČNOPK, kde budou přibližně od 14 hodin zástupci Technické univerzity Chemnitz prostřednictvím takzvaného Demonstratoru prezentovat, jak funguje specifická příprava a zprostředkování informací pomocí tabletu a mikrobuněk na bázi bluetooth a upozornění zaměstnance chytrými hodinkami. Zároveň bude probíhat get-together setkání se zástupci předních technologických firem a výzkumných institucí, kteří jsou řečníky a účastníky diskuzí na odborné konferenci ČNOPK „Fórum Průmysl 4.0“, která se koná v hotelu Holiday Inn.
Zdroj: AHK